Ιωάννης Μητράκας ο νεοβυζαντινός #ad_hoc με τον Α. Τσαγκαρογιάννη στο Radio Maga

Την Παρασκευή 8.4.16, ο Αριστοτέλης Τσαγκαρογιάννης φιλοξένησε ad hoc στο Radio Maga τον αυτοδίδακτο και πάντα ευρηματικό νεοβυζαντινό ζωγράφο Ιωάννη ΜητράκαΆρχοντα Αγιογράφο του Οικουμενικού Πατριαρχείου, με αφορμή την πρόσφατη αναδρομική έκθεση ογδόντα πέντε έργων του, που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη. Μια «προκλητική» έκθεση, όπου το παρόν αναμετρήθηκε με την Ιστορία, και τα πινέλα του Μητράκα διασταυρώθηκαν με τον χρωστήρα του Άγγελου, του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου, των Λαμπάρδων, του Κωνσταντίνου Τζάνε και του Θεόδωρου Πουλάκη και πολλών ανωνύμων βυζαντινών και μεταβυζαντινών «πιτόρων» και τεχνιτών που γεφύρωσαν το πέρασμα από τον Ελληνισμό της αρχαιότητας στο νεότερο Ελληνισμό.

Γεννήθηκε το 1936, στον Προβατώνα Έβρου από πρόσφυγες γονείς της Ανατολικής Ρωμυλίας και πρωτοεμφανίστηκε στον εικαστικό χώρο το 1970 εκθέτοντας τους Λιγνιτωρύχους. Ξεκίνησε ως αυτοδίδακτος ζωγράφος με έρεισμα τη βυζαντινή τέχνη.

Είναι ένας σεβαστός και διακεκριμένος σύγχρονος Έλληνας που αντλεί την έμπνευσή του από την Ορθόδοξη Χριστιανική τέχνη και το έντονα πνευματικό ύφος που φέρει. Ο Γιάννης Μητράκας εγκαθιδρύει στη βυζαντινή τέχνη το αρχέτυπο για τα έργα του. Από τα πρώτα χρόνια της καριέρας του, η τέχνη της κοσμικής και θρησκευτικής επιρροής με την κλασική εικονογραφική ιστορία της ενέπνευσε τον καλλιτέχνη, που δένει με το ύφος του και την προσωπική στοχαστική προσέγγιση και που επιτρέπει στην τέχνη του να καταλήξει σε μια ουσιαστική και μοναδική ερμηνεία.

Από τη βυζαντινή τέχνη, αρχικά υιοθέτησε την τεχνική της αυγοτέμπερας, τη σημασιολογική προοπτική, τη σχηματοποίηση του χώρου και το πλάσιμο των μορφών. Αυτή η πρωτόλεια τεχνική, του επέτρεψε αρχικά να ζωγραφίσει το σεβασμό του προς τον καθημερινό μόχθο των λιγνιτωρύχων του Αλιβερίου Ευβοίας, όπου είχε εγκατασταθεί από το 1965, πριν διορισθεί το 1967 μετά από διαγωνισμό, ως κοινωνικός λειτουργός της ΔΕΗ. Στην πορεία, η βαθιά γνώση για τη λαϊκή τέχνη και τη Θρακική παράδοση, το ενδιαφέρον για την Επιστήμη, ο θαυμασμός για την κληρονομιά του Ελληνισμού και η αγάπη για τον άνθρωπο και ιδίως τα συναισθήματα της προσφυγιάς, του επέτρεψαν να ξανοιχτεί και σε άλλες θεματογραφίες δημιουργώντας ένα προσωπικό πάνθεο ιδεαλιστικών ηρώων, αγιοποιημένων εργατών και πνευματικών μορφών της επιστήμης και της ελληνικής παράδοσης.

Οι ήρωές του: αγιοποιημένοι λιγνιτωρύχοι, λαϊκοί άνθρωποι, αυτοκράτορες, παγανιστικοί θεοί ή άγιοι, μορφοποιημένες ιδέες και έννοιες είναι ενεργές φιλοσοφικές συνειδήσεις, ζωγραφισμένες με τέτοιο τρόπο, ώστε να δίνουν την εντύπωση, ότι ανήκουν σ’ έναν υπερρεαλιστικό κόσμο, όπου το όνειρο λειτουργεί υποσυνείδητα αποκαλύπτοντας τους μηχανισμούς διαχρονίας του Ελληνισμού.

Κάθε ένα από τα έργα του είναι διαφορετικό όσον αφορά την ταυτότητα, την εκτέλεση και το σχεδιασμό. Όλα όμως είναι γεμάτα από τις βαθύτερες ανθρώπινες αξίες, έχουν μελετηθεί λεπτομερώς, σε μια προσπάθεια να έρθουν στο προσκήνιο τα εσωτερικά χαρακτηριστικά των χαρακτήρων των έργων του. Οι πίνακες μικρού και μεσαίου μεγέθους και τα εικονίδια είναι αυθεντικά αριστουργήματα του καλλιτέχνη που δεν θέλει να εγκαταλείψουν την ουσία και το νόημα της τέχνης του.

Η τεχνική της ζωγραφικής του παραμένει η ίδια με αυτήν που τόσοι πολλοί Δάσκαλοι έχουν χρησιμοποιήσει. Αυτή η τεχνική έχει στο πέρασμα των ετών παράσχει το μέσον για την αναπαραγωγή κοσμικών εκφράσεων, τα φυσικά χρώματα σε σκόνη αναμιγνύονται με κρόκο αυγού και ξύδι. Τα χρώματα που λαμβάνονται εφαρμόζονται σε καμβά που παρασκευάζεται από τον ίδιο τον καλλιτέχνη και χτίζεται πάνω σε ξύλινες σανίδες από φυσικό ξύλο βελανιδιάς. Όπου είναι διαθέσιμο δημιουργούνται χρυσά υπόβαθρα από χρυσό 22 καρατίων.

Έχει συμμετάσχει σε πολλές διεθνείς εκθέσεις στη Νέα Υόρκη, τη Γενεύη, τη Δανία και σε όλη την Ελλάδα, όπου εξακολουθεί να παρουσιάζει σε τακτική βάση. Πρόσφατα, τα έργα του καλλιτέχνη εκτίθενται στο Βυζαντινό Μουσείο Αθηνών και το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών. Επιπλέον, έχει γίνει μέρος του τοιχογραφικού διάκοσμου της εκκλησίας του Αγίου Παύλου στο Ορθόδοξο Κέντρο του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο Σαμπεζύ της Γενεύης.

Τα έργα του φιλοξενούνται σε ιδιωτικές συλλογές και γκαλερί τέχνης σε όλο τον κόσμο.

Ο καλλιτέχνης έχει δεσμευτεί για την αριστεία και την επιδίωξη για την τελειότητα.

Για να δείτε αντιπροσωπευτικά έργα του, ακολουθείστε αυτό τον σύνδεσμο.

Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Scan_Pic0018#Radio_Maga

Οι μουσικές που ακούστηκαν:
———————————————————————————
Daemonia Nymphe – Daemonos 0:13
Μάνος Χατζηδάκις – Ο εφιάλτης της Περσεφόνης 24:25
Γιάννης Μαρκόπουλος – Η Ευρυδίκη Περιμένει 52:08
Ἄβατον – Αερίων επέων άρχομαι 1:19:04
Ψαραντώνης – Η Τίγρη 1:51:03
Χαϊνηδες & Mode Plagal – Εφτά ποτάμια 2:12:02

Ad Hoc - Ioannis Mitrakas II

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s